Custer State Park dag 2

5 juni 2018 - Custer State Park, Verenigde Staten

Gisteravond geen zin meer om te schrijven, dus vandaag halen we het verslag even in. Gisterochtend vroeg vertrokken uit Custer om de wildlifeloop te rijden. Het advies was om dit vroeg in de ochtend of tegen de avond te doen, dan heb je de meeste kans om wildlife te spotten. En het beloofde weer een zeer warme dag te worden.We waren nog geen 10 minuten op deze weg en daar kwamen we de eerste 3 bizons tegen. Niet veel later kwamen we twee moeder bizons tegen met hun kalven. Ze lagen een meter of 30 van de weg af, dus we durfden wel uit te stappen om een paar foto's te maken. Echt zo geweldig om te zien. Na weer een aantal kilometers zagen we een onverharde weg waar op stond dat hij open was. We hadden geen idee wat er te zien zou zijn, maar daar kwamen we al gauw achter toen Pat deze weg inreed. Overal zandheuveltjes waar prairie dogs als stokstaartjes zaten te kijken naar ons en alarm sloegen naar hun soortgenoten. Wonder boven wonder vlogen ze niet meteen in hun zandheuvel, maar bleven gewoon zitten kijken naar ons. Echt superschattig deze diertjes. Na een kilometer hebben we ons omgedraaid en hebben de wildlifelooproad vervolgd. Hier en daar kwamen we nog een hert tegen en toen uit het niets ineens een hele kudde bizons. Ze stonden wel een stuk verder weg dan de bizons die we al gezien hadden, maar het blijft indrukwekkend. Ook leven er een aantal wilde ezels, en ook hier het geluk dat we ze tegen kwamen. Midden op de weg, dus we moesten wel stoppen. Wat we niet verwacht hadden was dat ze even nieuwschierig hun kop door het raam staken of je wat te eten had. Er staan hoge boetes op het voeren van wildlife, maar we konden het niet laten om ze toch wat lekkers te geven. De wildlifelooproad heeft ons in ieder geval laten zien waar we voor gekomen waren. Daarna onze weg vervolgd over de Iron Mountain road. Deze weg verbindt Custer State Park met het Mount Rushmore National Memorial.  Het rijden van de Iron Mountain Road duurt drie kwartier tot een uur. De weg is een kunstwerk op zich. Je komt door het prachtige landschap van de Black Hills en kunt Mount Rushmore zien liggen als je door drie tunnels kijkt. De weg is beroemd vanwege de 'Pigtail Bridges'; de weg krult als een varkensstaart waardoor je in korte afstand snel kan stijgen of dalen. Tot nu toe was alles heerlijk rustig en bijna geen verkeer tegen gekomen. Maar eenmaal aangekomen bij Mount Rushmore werd het al behoorlijk druk. Hier merk je meteen hoe patriotisch Amerikanen weer zijn. We hebben eerst in het theater een film bekeken hoe de presidentenhoofden werden uitgehakt. 14 jaar heeft het bouwwerk geduurd met 400 arbeiders. Na het monument te hebben verlaten zijn we naar Rapid City gereden. Hier een beetje door het centrum geslenterd en een ijsje gegeten.Daarna wat inkopen gedaan bij de Walmart. Rond een uur of 7 bij een Mexicaans restaurant onze buik weer rond gegeten, en tegen 10 uur als een blok in slaap gevallen.